tirsdag 22. september 2009

Hvilken vei skal vi gå?


Under Webdagene 2009 i Oslo delte grunder av Netlife research, Jostein Magnusen ut en uoffisiell Oscar-statuett til Kongsvinger kommune for sin websatsing.

Kongsvinger kommune har valgt nye veier for å nå ut til sine brukere.
Gjennom digitale kanaler som Facebook, Twitter, Youtube, Wiki, blogger og Flicker har kommunen vist seg uredd i sitt eksperimentelle nybrottsarbeid innen kommunalt nettbruk.
Kongsvinger kommune har også et design på sine nettsider som ikke kan betraktes som typisk kommunalt. Med nye teknologier krydrer de sine nettsider.

Men; og jeg både beundrer og er misunnelig på kommunens satsning på dette feltet, så oppstår det noen spørsmål vedrørende hvilken strategi kommunene skal velge for sine videre portalsatsinger.


Kongsvingers bruk av blant annet applet`s er ikke innenfor norge.no sitt krav 1.6. Med avslått Java i nettleser vil ikke denne boksen fungere.
Denne boksen fanger brukerens blikk og med rett innhold kan Kongsvinger fremme viktige tjenester ut til innbyggerne.

En slik applet kan også være til trøbbel for et annet punkt på norge.no sin kriterieliste. Validering av html-koden. Appleten kan generere flere feil enn godkjent av norge.no
Bildene som er brukt har relativ høyoppløsning, og gir forsiden det norge.no kaller en for tung side. Heller ikke her er kravet godkjent.

Legger man i tillegg inn link-kontraster som er for svake, tabeller som ikke er riktig kodet og iframe som ikke tilfredsstiller kravene så når ikke Kongsvinger sin nettside opp mot de statlige kravene for offentlige sider.





Hvorfor kårer da Jostein Magnusen Kongsvinger til norges beste nettside?


Kongsvinger er meget dyktige på å nå ut til der brukerne er.
De har helt sikkert veid sine løsninger opp mot norge.no sine krav, og funnet dem for lette.
Kravene må vike for nye løsninger som gjør dem mer attraktive i nettkampen enn kravene norge.no setter.

Dette er modig, og stikk i mot resten av kommune-norge som setter inn alle ressurser rett før kåringen for å få mest mulig poeng, og rette opp i de nettsidene som har ligget der siden forrige års kåring.
Kongsvinger har en helhetlig plan for hvordan de vil uttrykke seg på nettet via flere kanaler. De bygger opp kommunens profil gjennom de viktigste kanalene. Reklamen de får for dette arbeidet kan ikke prissettes.

Skal kommunene bruke alle resurser på å oppnå alle kravene til norge.no, som kanskje bør ta et kvantesprang neste gang de fornyes, eller prøve å gå nye veier for å nå sine innbyggere og gjøre kommunen til et moderne, attraktivt og spennende sted å bo?

En ting er sikkert, en kreativ nettside for allmennheten er mer verdt enn en riktig kjedelig programmert side. Vi snakker tross alt om beta i alle sammenhenger nå om dagen.

Gratulerer Kongsvinger!

3 kommentarer:

  1. Interessante problemstillinger, tror det er behov for omfattende revisjon av kvalitetskriteriene

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig omtale. Jeg jobber med nettopp dette i kommunen, og vi jobber med å utbedre siden i disse tider.

    Vi gjorde blant annet noen grep for å få lenkene i karusellen til å fungere uten JavaScript, men bildene og resten av teksten byttes ikke ut. Nå hentes imidlertid både teksten og bildene fra artikkelen lenkene peker til, så vi får krangle litt med dem for å se om vi likevel klarer å kapre poeng. Det samme gjelder forøvrig Google-søket vårt, hvor søkeresultatet åpnes separat når man ikke har JavaScript påslått.

    Ellers gikk siden igjennom validering med bare 4 feil tidligere, men vi har en utvikler som jobber med siden akkurat for øyeblikket, så det kan være noe som har oppstått noen flere feil i det siste. Det skal vi fikse, og takk for påminnelsen :)

    Kontrasten skal opp, og vi vil få inn en høykontrast-knapp i menyen i toppen. Vi får også fikset forgrunns- og bakgrunnsfargen på teksten, slik at teksten får brukbar kontrast selv uten bilder (noe som er et stort problem nå).

    Vi hadde forøvrig veldig lyst til å være med på arbeidet med å utbedre kriteriene, men det eneste vi fikk mulighet til i denne omgang var kommentarer til kriteriene fra i fjor. La oss håpe at vi får en skikkelig revisjon til neste år.

    SvarSlett
  3. Hei alle sammen

    Å levere kvalitet på nett betyr i praksis å ha en langsiktig strategi. norge.nos kriterier forandrer seg fra år til år og utviklingen går meget fort. Det som holdt til seks stjerner det ene året, holder ikke neste osv. Det har blant annet vi i Bamble kommune erfart med notes-poralen vår. Ingen utvikling på flere år, færre og færre stjerner. Vi ser mange kommuner som nå er gode hver for seg, men ingen regioner har klart å skille seg ut slik Grenlandssamarbeidet klarte i fjor. Men i IKT-verden er det nå lenge siden.

    Som ny IKT-prosjektleder i Grenlandssamarbeidet ser jeg viktigheten av å videreføre samarbeidet Jostein Harm var med på å bygge opp. Ved å blant annet følge med i bloggverden ser vi hvor viktig det er å henge med i svingene, få med seg nye trender og standarder. Et annet aspekt er faktisk at veldig mange grenlandsbeboere bor i en kommune, jobber i en annen, og ferierer i en tredje, fjerde, femte og sjette. Da blir det lett å finne fram til tjenestene vi trenger dersom vi utvikler dem i fellesskap og vanskeligere dersom vi går hver for oss.

    Det går alltids an å peke på både utfordringer og problemstillinger - ofte knyttet til økonomi. Og ja, de finnes - i aller høyeste grad. Kommunene i Grenland og i resten av landet prioriterer forskjellig innenfor denne satsingen. Men det er tre andre ting vi i Grenland bør fokusere på videre med tanke på veien videre. Fem av våre kommuner har samme portalløsning. Vi har kompetansen og er det noe jeg har lært - både som lærer og elev - er at det går an å lære mer I tillegg har vi faktisk en organisering som tilsier at vi reelt kan samarbeide. Grenlandssamarbeidets Webforum har alle muligheter til å utvikle seg videre. I tillegg jobbes det med en god plan for hvordan vi skal få det til.

    Når det gjelder finansiering, finnes det alltid muligheter. Det gjelder bare å finne dem - også det er lettere i fellesskap.

    MVH
    Robert Lien Pettersen

    SvarSlett